EU kontroll - Periodisk kjøretøykontroll PKK

EU-kontroll (eller periodisk kjøretøykontroll) er obligatorisk for de fleste kjøretøy i Norge. Manglende EU-kontroll kan føre til bøter, avskiltning og bruksforbud.

Oversikt over hvilke kjøretøy som må ha EU-kontroll:

  • Personbiler:
    • Alle personbiler med en tillatt totalvekt på opp til 3 500 kg må ha EU-kontroll.
    • Første kontroll er etter fire år, deretter annethvert år.
  • Varebiler:
    • Varebiler med en totalvekt på opp til 3 500 kg må også ha kontroll etter samme intervall som personbiler (første etter fire år, deretter annethvert år).
  • Lastebiler og busser:
    • Tyngre kjøretøy som lastebiler og busser med totalvekt over 3 500 kg må ha EU-kontroll årlig.
  • Bobiler:
    • Bobiler registrert som personbil eller varebil med en totalvekt på opp til 3 500 kg følger det samme mønsteret som personbiler (kontroll etter fire år, deretter annethvert år).
    • Bobiler med totalvekt over 3 500 kg må ha årlig kontroll.
  • Tilhengere og campingvogner:
    • Tilhengere og campingvogner med en totalvekt på over 3 500 kg må ha årlig kontroll.
  • Taxier og ambulanser:
    • Taxier, ambulanser og andre spesialkjøretøy må ha EU-kontroll årlig, uavhengig av vekt.

Unntak:

  • Motorsykler, mopeder, traktorer og andre små kjøretøy er unntatt fra kravet om EU-kontroll.

Hvorfor EU-kontroll er viktig



EU-kontrollen er viktig for å sikre at kjøretøy er trafikksikre og miljøvennlige, og det er bileiers ansvar å sørge for at kontrollen blir utført til rett tid. En EU-kontroll har som formål å sikre at kjøretøyet ditt er trafikksikkert og miljøvennlig. Det er to hovedområder som blir sjekket under en EU-kontroll:

Trafikksikkerhet:

  • Bremser: Funksjon, slitasje på bremseklosser og skiver, samt bremsesystemets effektivitet.
  • Styring: Sjekk av slitasje på styrekomponenter og korrekt funksjon.
  • Lys og lykter: Riktig funksjon av hovedlys, blinklys, bremselys, og annet lysutstyr.
  • Hjul og dekk: Dekkenes mønsterdybde og generelle tilstand, samt hjulenes oppheng.
  • Sikkerhetsbelter: Tilstand og funksjon på bilens sikkerhetsbelter.
  • Vinduer og speil: Tilstand på frontruten, vindusviskere og speil.

Miljøkrav:

  • Utslipp: Sjekk av eksosanlegg og utslipp for å sikre at kjøretøyet overholder gjeldende miljøkrav.
  • Lekkasje: Kontroll for lekkasje av drivstoff, olje eller andre væsker som kan påvirke miljøet.

Andre sjekkpunkter:

  • Karosseri: Tilstand på bilens karosseri, inkludert rust som kan svekke kjøretøyets struktur.
  • Varsellamper: Eventuelle varsellamper som indikerer feil i kjøretøyet (som motorfeil).
  • Understell: Kontroll av kjøretøyets understell for rust, skader eller slitasje.

Etter kontrollen vil du få en rapport som enten bekrefter at bilen er godkjent, eller som viser hvilke feil som må utbedres for å få bilen godkjent.

Egne regler for veteranbiler



Veteranbiler har spesielle regler når det gjelder EU-kontroll i Norge. Reglene varierer avhengig av bilens alder:

Biler eldre enn 30 år:

  • Veteranbiler som er 30 år eller eldre er unntatt fra det obligatoriske kravet om EU-kontroll.
  • Dette gjelder både personbiler og lastebiler.

Unntak for biler mellom 30 og 50 år:

  • Biler som er mellom 30 og 50 år gamle kan bli innkalt til EU-kontroll dersom de er i dårlig teknisk tilstand eller hvis myndighetene har mistanke om at de ikke er trafikksikre.

Biler eldre enn 50 år:

  • Kjøretøy som er over 50 år trenger ikke å gjennomføre EU-kontroll, og de blir normalt ikke innkalt til kontroll.

Selv om veteranbiler er unntatt fra EU-kontroll, har bileier fortsatt ansvaret for at kjøretøyet er i forsvarlig teknisk stand når det brukes på veiene.

Sanksjoner for ikke gjennomført kontroll



Dersom du ikke gjennomfører EU-kontroll innen fristen, kan det få flere konsekvenser:

  • Bruksforbud: Kjøretøyet vil automatisk få kjøreforbud når fristen for EU-kontrollen er utløpt. Dette betyr at du ikke har lov til å bruke kjøretøyet på offentlig vei før kontrollen er utført og godkjent.
  • Avskilting: Politiet eller Statens vegvesen kan avskilte kjøretøyet dersom det blir stoppet i trafikk uten gyldig EU-kontroll. Dette skjer ved at skiltet fjernes, og du må betale et gebyr for å få skiltet tilbake etter at kontrollen er gjennomført.
  • Forsikringsproblemer: Hvis du kjører et kjøretøy med utgått EU-kontroll og havner i en ulykke, kan det få konsekvenser for forsikringen. Forsikringsselskapet kan redusere erstatningsutbetalingene eller nekte erstatning dersom kjøretøyet ikke var i forskriftsmessig stand.
  • Bøter: Selv om det i seg selv ikke automatisk fører til bot, kan politiet gi deg bøter dersom du blir stoppet med et kjøretøy som mangler gyldig EU-kontroll, og du bruker det på offentlig vei.

For å unngå disse konsekvensene er det viktig å overholde kontrollfristene og sørge for at bilen alltid er i forskriftsmessig stand. Lurer du på hvilke datoer som gjelder for EU-kontroll på ditt kjøretøy? Benytt søkefeltet i toppen av siden og søk med registreringsnummer for å finne status for EU-kontroll.