Sjekk frist for EU-kontroll

EU-kontroll, også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), er en obligatorisk inspeksjon av kjøretøy i Norge for å sikre at de er trygge å bruke og oppfyller miljøkrav. Benytt søkefelter under for å søke opp kjøretøyets frist for EU-kontroll og meld deg på gratis SMS-varsel av neste EU-kontroll

Sjekk EU-kontroll her:

Euroband NorwayPage loading indicator
Hva sjekkes ved en EU-kontroll?
Under en EU-kontroll gjennomgås flere deler av bilen for å sikre at den oppfyller krav til sikkerhet og miljø. Kontrollen er viktig både for bilens driftssikkerhet og for å minimere miljøbelastningen. EU-kontrollen består av to hoveddeler, som står nærmere beskrevet under:

Sikkerhetskontroll:

I sikkerhetsdelen av kontrollen undersøkes de delene av bilen som er avgjørende for trygg kjøring. Dette inkluderer blant annet:
  1. Bremser: Effektiviteten til bremsene kontrolleres, og det sjekkes for slitasje og skader på bremseklosser og -skiver.
  2. Styring: Styringsmekanismens funksjon og tilstand vurderes for å sikre at bilen kan manøvreres trygt.
  3. Dekk og hjul: Dekkenes mønsterdybde og generelle tilstand gjennomgås for å sikre godt veigrep. Hjulene kontrolleres for eventuell slitasje eller skader.
  4. Lys og signaler: Alle lys, inkludert bremselys og blinklys, må fungere korrekt. Lysene er viktige både for synlighet og kommunikasjon med andre trafikanter.
  5. Sikkerhetsbelter: Sikkerhetsbeltene sjekkes for slitasje og at de fungerer som de skal for å beskytte passasjerene.
  6. Vinduer og speil: Tilstand på frontruten, vindusviskere og speil kontrolleres for å sikre god sikt og sikkerhet.

Miljøkontroll

Miljødelen av EU-kontrollen har som mål å begrense skadelige utslipp. Her vurderes blant annet:
  1. Eksosanlegg: Eksosanlegget kontrolleres for lekkasjer som kan øke utslippet av skadelige gasser.
  2. Utslippsnivåer: Det gjennomføres tester å måle utslippene fra motoren, som skal ligge innenfor gitte grenseverdier for å begrense miljøpåvirkningen.
  3. Drivstoff- og oljelekkasjer: Lekkasjer fra drivstoffsystemet kan være brannfarlige og miljøskadelige, og sjekkes derfor nøye.

Andre sjekkpunkter

  • Karosseri: Tilstand på bilens karosseri, inkludert rust som kan svekke kjøretøyets struktur.
  • Varsellamper: Eventuelle varsellamper som indikerer feil i kjøretøyet (som motorfeil).
  • Understell: Kontroll av kjøretøyets understell for rust, skader eller slitasje.
Hvilke kjøretøy må ha EU-kontroll?
EU-kontroll (eller periodisk kjøretøykontroll) er obligatorisk for de fleste kjøretøy i Norge. Manglende EU-kontroll kan føre til bøter, avskiltning og bruksforbud. Motorsykler, mopeder, traktorer og andre små kjøretøy er unntatt fra kravet om EU-kontroll.
  • Personbiler:
    • Alle personbiler med en tillatt totalvekt på opp til 3 500 kg må ha EU-kontroll.
    • Første kontroll er etter fire år, deretter annethvert år.
  • Varebiler:
    • Varebiler med en totalvekt på opp til 3 500 kg må også ha kontroll etter samme intervall som personbiler (første etter fire år, deretter annethvert år).
  • Lastebiler og busser:
    • Tyngre kjøretøy som lastebiler og busser med totalvekt over 3 500 kg må ha EU-kontroll årlig.
  • Bobiler:
    • Bobiler registrert som personbil eller varebil med en totalvekt på opp til 3 500 kg følger det samme mønsteret som personbiler (kontroll etter fire år, deretter annethvert år).
    • Bobiler med totalvekt over 3 500 kg må ha årlig kontroll.
  • Tilhengere og campingvogner:
    • Tilhengere og campingvogner med en totalvekt på over 3 500 kg må ha årlig kontroll.
  • Taxier og ambulanser:
    • Taxier, ambulanser og andre spesialkjøretøy må ha EU-kontroll årlig, uavhengig av vekt.
Egne regler for veteranbiler
Veteranbiler har spesielle regler når det gjelder EU-kontroll i Norge. Reglene varierer avhengig av bilens alder:
  • Veteranbiler som er 30 år eller eldre er unntatt fra det obligatoriske kravet om EU-kontroll. Dette gjelder både personbiler og lastebiler.
  • Biler som er mellom 30 og 50 år gamle kan bli innkalt til EU-kontroll dersom de er i dårlig teknisk tilstand eller hvis myndighetene har mistanke om at de ikke er trafikksikre.
  • Kjøretøy som er over 50 år trenger ikke å gjennomføre EU-kontroll, og de blir normalt ikke innkalt til kontroll.
Selv om veteranbiler er unntatt fra EU-kontroll, har bileier fortsatt ansvaret for at kjøretøyet er i forsvarlig teknisk stand når det brukes på veiene.
Hva skjer hvis bilen ikke blir EU-godkjent innen fristen?
Dersom du ikke gjennomfører EU-kontroll innen fristen, kan det få flere konsekvenser:
  • Bruksforbud: Kjøretøyet vil automatisk få kjøreforbud når fristen for EU-kontrollen er utløpt. Dette betyr at du ikke har lov til å bruke kjøretøyet på offentlig vei før kontrollen er utført og godkjent.
  • Avskilting: Politiet eller Statens vegvesen kan avskilte kjøretøyet dersom det blir stoppet i trafikk uten gyldig EU-kontroll. Dette skjer ved at skiltet fjernes, og du må betale et gebyr for å få skiltet tilbake etter at kontrollen er gjennomført.
  • Forsikringsproblemer: Hvis du kjører et kjøretøy med utgått EU-kontroll og havner i en ulykke, kan det få konsekvenser for forsikringen. Forsikringsselskapet kan redusere erstatningsutbetalingene eller nekte erstatning dersom kjøretøyet ikke var i forskriftsmessig stand.
  • Bøter: Selv om det i seg selv ikke automatisk fører til bot, kan politiet gi deg bøter dersom du blir stoppet med et kjøretøy som mangler gyldig EU-kontroll, og du bruker det på offentlig vei.
For å unngå disse konsekvensene er det viktig å overholde kontrollfristene og sørge for at bilen alltid er i forskriftsmessig stand. Lurer du på hvilke datoer som gjelder for EU-kontroll på ditt kjøretøy? Benytt søkefeltet i toppen av siden og søk med registreringsnummer for å finne status for EU-kontroll.